کد خبر: ۶۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
سعید صبوری، عضو هیات ریئسه انجمن همگن قطعه‌سازان

از افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های تولید قطعات تا فرآیند پیچیده تخصیص ارز به قطعه‌ سازان

قطعه‌سازان سال ۱۴۰۳ را با افزایش حداقل ۵۰درصدی هزینه‌های تولید که شامل افزایش حقوق و دستمزد کارگری، مواد اولیه و نرخ تورم است، تولید را آغاز کرده‌اند.
به گزارش خودروکار - برخلاف همه کشورهای دنیا که از تولید حمایت می‌کنند، در کشور با وجود گذشت دوماه از سال هنوز اقدامی در راستای حمایت از تولید و تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده، صورت نگرفته است.

تولیدکنندگان برای ثبت درخواست تخصیص ارز باید به سامانه‌های مختلف چون سامانه جامع تجارت و سامانه مؤدیان مراجعه کنند، متاسفانه مشکلات جاری تولیدکنندگان در سامانه‌های مذکور دیده نشده است.

فرآیند پیچیده ثبت درخواست تخصیص ارز برای قطعه‌سازان در حالی است که شهرداری تهران علیرغم ظرفیت تولید اتوبوس در داخل میلیون ها دلار ارز کشور را صرف واردات اتوبوس های چینی به کشور کرده است.

اگر ارز تخصیص یافته به واردات خودروها و اتوبوس های چینی که ارزبری بسیاری دارند، وارد چرخه تولید می‌شد، قطعا وضعیت تولید خودرو در کشور بهبود یافته و قطعه‌سازی و خودروسازی کشور رونق پیدا می‌کرد.

پرداخت مطالبات زنجیره تامین از ۱۲۰ روز که موعد پرداخت ازسوی خودروساز است به ۱۶۰ و حتی ۲۰۰ روز افزایش پیدا کرده است. با توجه به اعلام تولید روزانه ۵ هزار دستگاه خودرو از سوی وزیر صمت ادامه تولید با این تیراژ در شرایط فعلی امکان پذیر است، متاسفانه مسئولان طرح‌های خوبی ارائه می‌دهند اما در عمل اقدامی در جهت رشد تولید انجام نمی‌دهند. ضمن اینکه با مشاهده آمار تولید دو خودروساز بزرگ در ماه‌های ابتدایی سال متوجه می‌شویم که نه‌تنها تولید رشد نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

قطعا تولید روزانه ۵هزار دستگاه خودرو با وجود عدم تخصیص ارز، قیمت‌گذاری دستوری و عدم پشتیبانی از تولید به قیمت نابودی صنعت خودرو کشور تمام خواهد شد.
برچسب ها: قطعه‌سازان
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار